kolumni julkaistu Uutispäivä Demarissa 1.12.2010

Suomalaiseen poliittiseen mielipidetilaan mahtuu noin kolme ajatusta kerrallaan. Yksi niistä on tällä hetkellä verkon ja erityisesti sosiaalisen median ratkaiseva poliittinen merkitys. Kaikki haluavat tehdä obamat.

Meille kansanedustajaehdokkaille tulvivista sosiaalisen median koulutuskutsuista voisi päätellä, että lainsäädäntö valmistellaan tulevalla vaalikaudella eduskunnan istuntosalin sijaan facebookissa.

Vastahuutoja kuuluu myös. Ehdokkaille tolkutetaan, että pitää olla kansan parissa. Että ei netissä vaaleja käydä. Perinteinen turuilla ja toreilla tehtävä vaalityö ratkaisee.

***

Monien poliitikkojen kommenteista kuultaa ajatus siitä, että verkko ja sen mahdollistama viestintä koetaan välttämättömänä pahana. Facebookissa ja Twitterissä on oltava, koska muutkin ovat.

Väkinäisen verkon käytön sijaan pitää kysyä, mitä mahdollisuuksia verkko ja sosiaalinen media tarjoavat demokratian kannalta.

Kansaa on verkossa, kansaa on turuilla ja toreilla. Yli 1,5 miljoonaa suomalaista on facebookissa. Kyse ei ole joko tai –valinnasta, vaan sekä että –tilanteesta: jos on kiinnostunut kansalaisten ajatuksista, niitä on kuunneltava sekä verkossa että turuilla ja toreilla. Verkkokeskustelujen kommenttiketjut ovat aikamme kahvipöytäkeskusteluja.

Verkko mahdollistaa ennen näkemätöntä avoimuutta ja avaa jatkuvasti uusia poliittisen osallistumisen mahdollisuuksia. Monille suomalaisille kirjallinen mielipiteen ilmaisu on luontevampaa ja ajankäytöllisesti mahdollisempaa kuin mikrofoniin tarttuminen kansalaistilaisuudessa.  Poliitikon kannalta oma verkkosivu mahdollistaa suoran viestinnän, jota media ei vääristele.

Verkko mahdollistaa myös syvällisempää yhteistä pohdintaa. Työstimme toimittaja Matias Möttölän kanssa juuri julkaistun Pelastuskirja. Nyt! –pamfletin (Barrikadi/Wsoy) keräämällä kansalaisten mielipiteitä ja ajatuksia verkkokeskustelussa. Muutamassa kuukaudessa näkemyksellistä tekstiä kertyi satoja liuskoja noin 50:ltä osallistujalta.

****

Perussuomalaisten läsnäolo verkkokansan parissa peittoaa tutkitusti muut poliittiset aatesuunnat kirkkaasti. Perussuomalaisten ja heitä kannattavien viestit hallitsevat suosituimpia ja käytetyimpiä verkkokeskusteluja esimerkiksi Suomi24-sivustolla. Sosiaalisessa mediassa perussuomalaisten kannattajilla on laajat kaveriverkostot ja he levittäytyvät aktiivisesti. Suosittu Homma-sivusto on koonnut samanhenkisten kirjoituksia ja ajattelua yhteen yli puoluerajojen.

Verkon hallinta selittää Perussuomalaisten kannatuksen nousua uskottavammin kuin väsymiseen saakka hoettu mantra vasemmistopuolueiden kannatuksen valumisesta.

***

Verkko ja sosiaalinen media ovat keinoja, eivät tavoitteita. Voi olla, että nämä keinot tulevina vuosina auttavat vastaamaan huutoon, jolla on toivottu päätöksentekoa ja politiikkaa lähemmäs kansalaisia. Se edellyttää sitä, että niin politiikan tekijät kuin heidän kannattajansa kaikissa aatesuunnissa näkevät verkon mahdollisuutena eivät välttämättömänä pahana.

Obama ei voittanut vaaleja näppärillä facebook-postauksilla vaan sillä, että hänen tavoitteensa ja persoonansa puhuttelivat ja herättivät luottamusta. Taitavalla verkon käytöllä sana levisi ja kansa lähti kaduille, antoi rahaa ja äänesti. Niin tehtiin obamat.