Vaaliteemat
- Työhyvinvoinnilla työurat pidemmiksi.
- Yksinyrittäjien asema syyniin.
- Vuokra-, pätkä- ja silpputyön ehdot esiin.
Taustatietoa löydät Pilvi Torstin ja Lauri Ihalaisen kokoamasta kirjasta “Kytketään työt käyntiin” (2011).
Onko työelämä muuttunut perustavalla tavalla ja tullut epävarmemmaksi? Tämä tuntuu olevan tunnelma yleisesti. Silti lukujen valossa on myös mahdollista todeta, että määräaikaiset työsuhteet ovat 1980-luvulta lähtien vähentyneet. Ne muodostavat lähteestä riippuen arviolta noin 20-25 prosenttia kaikista työsuhteista. Työpaikan menettämisen riskikään ei tutkimuksen valossa ole 40 vuoden aikana lisääntynyt paitsi hetkellisesti lama-aikoina. Eläkkeelle siirtymisiät ovat viime vuosina vain nousseet, mikä unohtuu paniikinomaisia piirteitä saavassa eläkeikäkeskustelussa koko ajan.
Mutta samoin kuin elämää ei työelämääkään voi tarkastella vain makrotaloudellisilla luvuilla. Siksi en osta näkemystä siitä, että työelämän epävarmuus olisi pelkkä myytti, koska numerot niin sanovat. Asiaa täytyy tarkastella ”heikkojen signaalien” avulla ja ilmiöiden moninaisuudet ymmärtäen. Silloin luvut eivät riitä.
Monenkirjavat työn teettämisen muodot ovat suomalaiseen työelämään pysyvästi juurtunut ilmiö. Pätkä- ja silpputyö, pakkoyrittäjyys ja vuokratyön käyttö vaativat huomiota, kun mietitään, mitä on hyvä työelämä. Uusi työvoima tulee epävarmoille työmarkkinoille epävarmalta tuntuvassa maailmassa. Siitä riippumatta, mitä tutkimukset osoittavat, poliitikkojen on vastattava ihmisten epävarmuuteen. Epärealististen pelkojen varassa ratkaisuja ei kuitenkaan pidä tehdä. Onko kukaan tutkinut, miten työsuhteiden vakituisuus vaikuttaa lasten hankintaan? Entä mikä vaikutus on ollut julkishallinnon harjoittamalla pätkätyökulttuurilla lainvalmistelussa havaittuihin ongelmiin? Kuka enää sitoutuu mihinkään, jos kaikki on pätkissä ja projekteissa?
Kaipaako työelämä siis pelastamista? Ovatko asiat sellaisia, joihin politiikalla voi vaikuttaa? Mihin pitäisi vaikuttaa?
Maailman paras työelämä?
Sdp on asettanut tavoitteeksi ”maailman parhaan työelämän”. Lähestymistapa keskittyy Suomeen niin kuin tietysti perusteltua onkin, kun mietitään yksittäisiä konkreettisia tavoitteita. Omasta vinkkelistäni olisin valmis tavoittelemaan en vain hyvää työelämää ja korkeaa työllisyyttä Suomessa vaan ”Hyvän työelämän maailmaa”. Työehtojen ja -olojen kehittämisen kaikkialla maailmassa pitää olla kansainvälisen työväenliikkeen tinkimätön ja laaja tavoite, koska työehtojen ja -olojen parantaminen on avain oikeudenmukaiseen ja reiluun globalisaatioon?
Mitä konkreettisesti tavoitellaan?
Keskeisimmät työelämään liittyvät tavoitteet lähiaikoina tiivistyvät omassa ajattelussani kolmeen: nuorisotyöttömyys lähelle nollaa, heikommassa ja haavoittuvammassa asemassa työmarkkinoilla olevien puolustaminen ja työllisyysasteen tuntuva nosto.
Nuorisotyöttömyyden ratkaiseminen kaikin mahdollisin keinoin on parasta sosiaali- ja syrjäytymispolitiikkaa työ-identiteettiin edelleen vahvasti kiinnittyvässä Suomessa. Tapaan jatkuvasti opiskelijoitani, joita selvästi hävettää todeta, että he eivät ole taantuman keskellä löytäneet töitä. Sanaa ”työtön” ei kukaan halua käyttää. Siksi näen, että niin julkisen vallan kuin muun yhteiskunnan työnantajat mukaan lukien on viisasta ottaa nuorten työllistyminen agendalleen.
Haavoittuvassa asemassa olevilla ymmärrän pätkä- ja silpputyöläiset, pakkoyrittäjät ja erityisryhmänä maahanmuuttajat, jotka kohtaavat työelämässä syrjintää ja hyväksikäyttöä. Työ auttaa kiinnittymään yhteiskuntaan ja siksi etenkin maahanmuuttajanaiset tarvitsevat yhteiskunnan apua ja tukea työllistymiseen. Koko työelämälainsäädäntömme kaipaa ”pävausta” ja ”mamausta” eli pätkätyö- ja maahanmuuttovaikutuksien arviointia. Tähän kuuluvat paitsi lomapankit vuosilomat lukuisat muut oikeudet ja käytännöt, joissa lainsäädännön oletus on kokoaikainen pysyvä työsuhde.
Työllisyysaste määritellään ottamalla kaikki 15-64-vuotiaat ja laskemalla, mikä osuus heistä on työelämässä. Korkeimmillaan Suomen työllisyysaste on ollut reilusti yli 70 prosenttia, kun se tällä hetkellä on noin 67 prosenttia. 75 prosentin työllisyysasetta tavoitellaan sekä työn arvostukseen ja sen mukanaan tuomaan identiteettiin liittyvistä syistä että julkisen talouden kestävyyden turvaamiseksi. Vertailun vuoksi todettakoon, että Tanskan ja Ruotsin työllisyysasteet ovat yli 70 prosenttia.
Entä se maailman taso? Miten voitaisiin edetä kohti maailmaa jossa kauppasopimuksien ohella tehtäisiin sitovia sopimuksia minimityöehtovaatimuksista? Eikö tämä väistämättä pikku hiljaa kuroisi umpeen rikkaan ja köyhän maailman välistä repeämää ja loisi parempaa kaikille maailman ihmisille? Olisiko tässä tehtävä ennen kaikkea ay-liikkeelle: pyrkiä laajentamaan professori Pauli Kettusta mukaillen hyvinvointivaltion ja sopimuskulttuurin ”hyvää kehää” yli kansallisten rajojen?
Hyvät Politiikan Pelastusohjelma -blogin lukijat ja kirjoittajat. Jään odottamaan näkemyksiänne siitä, kuinka tärkeinä pidätte työelämätavoitteita tämän hetken Suomessa ja maailmassa. Miten päästään nuorisotyöttömyyden nollatoleranssiin? Miten saadaan enemmän 15-64-vuotiaita ja miksei vanhempiakin töihin? Kuinka edistetään sellaisten erityisryhmien kuin pätkä- ja silpputyöläisten ja maahanmuuttajien asemaa? Mitkä ovat tärkeimmät uudistuskohteet ja epäkohdat? Entä kenen vastuulla on globaalien työelämän pelisääntöjen kehittäminen ja mitä konkreettista suomalaisen ja eurooppalaisen politiikan kentällä voi tehdä?
16 Comments on "Voiko politiikka pelastaa työelämää ja reilu työelämä maailmaa?"
Minna Ahola
13.12.2010Nämä ovat oikein hyviä tavoitteita. Työllisyysasteen kasvattamisen ja pätkätyöläisten perusturvan parantamisen lisäksi työelämän sisältöön olisi myös kiinnitettävä nykyistä paljon enemmän huomiota. Liian moni uupuu vuorotyössä, työpaikkakiusaamisen tai liiallisen kiireen vuoksi. Parasta työperäisen uupumisen ehkäisyä olisi laittaa nuo asiat kuntoon. Asenne ratkaisee, mutta sanktioitakin tarvitaan.
Pilvi Torsti
13.12.2010Minna, työelämän sisällöistä puhuvat nyt kaikki. Onko mielessä hyviä konkreettisia esimerkkejä, miten "laitettu asioita kuntoon"? ENtä milloin ja miten sanktioida?
Minna Ahola
13.12.2010Työvuorosuunnitteluun on nykyisin hyvin tarjolla oppaita ja menossa on myös lukuisia hankkeita (erityisesti hoitoalalla mm. Työvuorosuunnittelu hoitoalalla. Ergonomiaa, autonomiaa, hyvinvointia. Tätä rahoitetaan Tekesistä ja mukana on myös palkansaajaliike ja työnantaja.) Olen miettinyt paljon, miksi vuorotyötä ei tämän lisäksi pakoteta parempaan tilaan lainsäädännöllä? Nykyiset työaikalain mukaiset lepoajat eivät läheskään aina riitä ja niitä vielä räikeästi rikotaan. Lisäksi hyvin epäsäännöllisesti toistuvat ja eri vuorokaudenaikoihin sijoittuvat vuorot ovat monelle tappavia.
Työelämän lainsäädäntö ei tunne termiä kiusaaminen, mutta työturvallisuuslaki velvoittaa työnantajan huolehtimaan siitä, että työpaikalla ei esiinny työntekijän terveydelle haittaa tai vaaraa aiheuttavaa häirintää tai muuta epäasiallista kohtelua. Työsuojelurikkomuksista pitäisi seurata nykyistä ankarampia rangaistuksia (esim. sakkoja) nimenomaan työnantajalle, jonka tehtävänä on puuttua epäasialliseen kohteluun.
Järjestöjen kanneoikeudella voitaisiin puuttua myös näihin työelämän epäkohtiin. Se olisi ehdottomasti saatava, sillä työntekijä on yksin usein täysin voimaton tappelemaan työnantajaa ja koko järjestelmää vastaan.
Jussi Vauhkonen
14.12.2010Juuri nyt kovimmalta kysymykseltä vaikuttaa se, miten saadaan enemmän ihmisiä töihin - ja vieläpä niin, että tämä maa ei ala tuntua pakkotyön valtakunnalta. Kaikki osaavat vannoa työurien pidentämisen nimiin, ja ihan varmasti lisäväkeä voi irrota niin opiskelijoista kuin eläkeikää lähestyvistä. Mutta ei niin paljon, että esimerkiksi lasta kotona hoitavat vanhemmat, osatyökykyiset ihmiset ja ns. vaikeasti työllistyvät työttömät voitaisiin unohtaa.
Olisiko ratkaisu lisätä julkisen sektorin henkilöstöä? Enemmän työntekijöitä päiväkoteihin, että vanhemmat pääsevät omiin töihinsä? "Ymmärtäviä" työpaikkoja niille, jotka eivät tunnu työllistyvän asenteiltaan ja tulostavoitteiltaan kovempiin yrityksiin?
Juhani Räsänen
14.12.2010Resurssiperusteinen hyvinvointitutkimus lähtee oletuksesta resurssejaan hallitsevasta autonomisesta toimijasta, jolla on vapaus luoda resurssiensa avulla hyvä elämä. Oletuksen mukaan ihminen itse määrittelee omalta kannaltaan hyvän elämän ja ohjaa resurssejaan sitä tukien eli ihmisellä on mm. vapaus sijoittaa taloudelliset voimavaransa hyvinvointinsa edistämiseen. Hyvinvoinnin vajeet syntyvät, kun yksilöltä puuttuvat resurssit edistää ja ylläpitää hyvää elämää ja hyvinvointia. Suomen työelämää hallitsee lainsäädän-nöllisesti amerikkalaisperäinen omistamisideologia ja omistamisjohtoinen liikkeenjohtamisoppi. Aidon hyvän työelämän aikaansaaminen edellyttäisi paradigmallisia muutoksia esim. työntekijän oikeudesta yritystä koskevaan tietoon. Tiedon ja tiedonpanttauksen alueella esiintyy tutkimus-tenkin perusteella suurin kuilu johdon ja työntekijöiden välillä. (katso esim. Kauppakamari; yritystutkimus) Olen juuri käynyt työpaikalla yt-neuvot-telut. Mm. Yt-laki olisi pantava pussiin kokonaisuu-dessaan ja ravistettava uudelleen.
Pentti Saarikko
15.12.2010"Nuorisotyöttömyys lähelle nollaa, heikommassa ja haavoittuvammassa asemassa työmarkkinoilla olevien puolustaminen ja työllisyysasteen tuntuva nosto."
Nämä ovat niitä kovia ydinjuttuja, joihin vaikutetaan talouspolitiikan keinoin.
Hyvän työelämän sisältökysmyksiin pitäsi myös voida vaikuttaa, kun tänä päivänä monilla työpaikalla ihmiset voivat pahoin. Jatkuvat ja epoikeudenmukaiset yt:t tulehduttavat pahoin työilmapiiriä ja aiheuttavat pahoinvointia. Yt-lakihan ei velvoita juuri muuhun kuin ilmoitusmenettelyyn tietyssä aikataulussa. Ay-kyselyissä nouseekin usein tärkeimmäksi asiaksi työsuhdeturvan ja irtisanomissuojan parantaminen. Myös työnantajien korvauksia tulisi tuntuvasti nostaa, koska irtisanominen on Suomessa "halvempaa" verrattuna moniin Euroopan maihin esim. Saksaan. (vrt. J.Räsäsen yt-lakikommentit edellisessä puheenvuorossa).
Asia, joka tulisi suomalaisessa työelämässä nostaa kaapin pääälle on (huono) johtaminen ja esimiestyö. Monella työpaikalla voidaan pahoin taitamattoman esimiestyön tai tykkänään esimiestyön puuttumisen vuoksi. Tähän liittyy viestintä, mihin Räsänen myös viittaa edellä. Itse asiassa johtamien onkin viestintää ja jos se puuttuu, ei mikään yhteisö voi voida hyvin. Tavallisilla isoilla työpaikoilla esimiehen ja työntekijän välinen vuorovaikutus molemmin puolin (esim. säännöllisissä viikkopalavereissa, kokouksissa ym.) on kaiken työhyvinvoinin ja motivaation edellytys.
Vielä palkitsemisesta, mikä on epäoikeudenmukaisten (herrojen) optioiden vuoksi katkeroittanut työelämää viime aikoina. Palkitsemisjärjestelmät ja tulospalkkiot pitäisi olla oikeudenmukaisia niin, että palkituksi tulisi tasapuolisesti koko työyhteisön henkilöstö. Henkilöstörahastot voisi olla yksi ratkaisu tähän. Muutamia (hyviä) esimerkkejä on mm. Fortum, Itella, Sanoma WSOY, joissa on henkilöstörahastot ja jaettava rahasto-osuus, mikäli tulee jaettavaa, on kaikille samansuuruinen johtajasta työntekijään saakka. Tänään Talvivaara ilmoitti jakavansa kaikille työntekijöilleen merkittävät ylimääräiset palkkiot.
Pätkätyöntekijät tulisi näkyvämmin saada (ottaa) ay-liikkeen erityiseen suojelukseen ja edunvalvontaan.
Juhani Räsänen
15.12.2010Sosiaalinen tai vuorovaikutuksellinen ongelma ei ole ihmisen tai ympäristön ominaisuus. Sillä ei ole yksiselitteistä syytä ihmisessä tai hänen ympäristössään. Esimerkiksi, jos ihminen on sairas tai muutoin hänellä on ongelmia toimintakyvyssään, vuorovaikutuksen syynä ei ole sairaus, vaan se on looginen seuraus siitä, että sairaus vaikeuttaa hänen vuorovaikutustaan joidenkin ympäristöjen kanssa. Ihminen ei pysty osallistumaan toiminnan tuloksen aikaansaamiseen. Vuorovaikutuksellisen ongelman poistaminen ei välttämättä edellytä sairauden poistumista. Ongelmaan vaikututetaan vaikuttamalla vurovaikutuksen edellytyksiin. Ne ovat aina yhtäaikaisesti ja erottamattomasti sekä ihmisen ympäristgössä, hänessä itsesään että hänen toimintavälineissään. Tästä kokonaisuudesta ei voi eristää kausaalista syytä.
Ihmisen vuorovaikutuksellisen jäsentämisen, liittyminen ja toimimisen kannalta oleellisin asia on tieto. Ihminen ei siedä mitään niin huonosti kuin tietämättömyyttä siitä olosuhteesta, jossa hän toimii. Työelämäpahoinvoinnin sytyslanka pannaan palamaan aina siellä, missä ihmisiltä estetään pääsy häntä itseään ja hänen toimintansa tuloksia koskeviin tietoihin.
Pilvi Torsti
16.12.2010Jussi, Juhani ja Pentti: minusta Jussin nostama kysymys osatyökykyisten työllistymisestä on tärkeä. Eikö Saksassa ole malli, jossa tietynkokoisilla yrityksillä/työnantajilla on työllistämisvastuuta? Tämäntyyppisiä pitää kehitellä. Arkinen kokemus itsellä Aktivosta, joka siis näkövammaisten fysioterapia- ja hierontaketju. Loistojuttu siellä työskentelville (ja meille asiakkaille)!
Pentille ja Juhanille osin myös: hyvä muistuttaa, että työelämän laatuasiat keskiöön! Ilman muuta peruslähtökohtia ajattelussani ja osa kaikkia tavoitteita. Miten puuttua johtamiseen ja esimiestyöhön? Voisiko ainakin julkínen puoli pyrkiä olemaan esimerkkinen (samoin kuin määräaikaisuusasiassa)?
Jussi Vauhkonen
17.12.2010Työterveylaitoksen Antti Kasvio ja Timo Räikkönen lähestyvät kiinnostavasti työelämän monia ulottuvuuksia - ja selväsanaisessa muodossa. Oheisesta linkistä aukeaa verkkokirja, jonka avulla voi tutkia, onko oma työelämän kestävää inhimillisesti, sosiaalisesti, taloudellisesti ja ekologisesti:
http://www.ttl.fi/fi/verkkokirjat/Documents/Kohti_kestavaa_tyoelamaa.pdf
Juhani Räsänen
19.12.2010Jatketaanpa vielä vähän syvemmälle tätä työelämän pohdintaa. On olemassa häpeäkulttuureita ja syyllisyyskulttuureita. Häpeäkulttuureissa vallitsee ajatusperinne, jonka mukaan töissään ja toiminnassaan epäonnistunut ihminen on huono ja epäonnistunut yksilö. Häpeäkulttuurissa ihmisen arvo ja olemassaolon oikeutus on riippuvainen elämässä onnistumisesta ja tekojen tuloksellisuudesta. Häpeäkulttuurissa ihminen itse langettaa itselleen ”kuolemantuomion.” Tämä näkyy mm. korkeissa itsemurhaluvuissa ja muissa itsensä tuhoamisen muodoissa kuten alkoholin järjettömässä käytössä.
Syyllisyyskulttuureissa taas ihmisen tekeminen ja oleminen erotetaan toisistaan. Ihmisellä on oikeus olemassaoloon, mutta hänen on kannettava vastuu teoistaan. Rangaistukset ovat tämän mukaiset, vaikka uudelleen yrittäminenkin on mahdollista tuomion kärsimisen jälkeen. Syyllisyyskulttuureissa yhteiskunta pitää huolen tuomion täytäntöön saattamisesta.
Kangasniemen (2003) mukaan ”yleensäkin on havaittavissa, että korkea yhteisöllisyyden määrä liitettynä syyllisyyden korostamiseen tekojen perusteella ennustaa vähemmän mielenterveyden häiriöitä kuin yksilökeskeinen tai häpeään uhrinsa ajava kulttuuri. Yksilökeskeisyys tuottaa turvattomuutta. Häpeäperinne taas hylkää ihmiset ja tuottaa niin ikään yksinäisyyttä ja turvattomuutta. Tässä mielessä Suomen tilanne on vakava, koska Suomi on yksilöllisyyttä korostava häpeäkulttuuri.” Jos Suomi aikoo voimaantua, nousee esiin kulttuurinen muutosvaatimus. Sen keskiössä tulee olla yhteisöllisyyden korostuminen ja ihmisen arvon kunnioittaminen sivistyksellisessä hengessä koko työelämässä. Tällä hetkellä kollektiiviset irtisanomiset ovat johtaneet kollektiiviseen häpeään: "vaikka kaikkemme teimme emme sittenkään pärjänneet"
(Vertaa UPM ja StoraEnso-irtisanomiset) Kollektiivisesta
häpeästä seuraa yksilökohtaiset tragediat, koska kaikki eivät jaksa kantaa irtisanotun häpeää. Tällaisia asioitahan ei työnantajapuolella paljon pohdita.
Pilvi Torsti
22.12.2010Juhani: mitä esimerkkejä syyllisyyskulttuureista? Yhdysvallat? Itse mietin vähän samassa hengessä joskus, kun tein töitä vaihdellen Sarajevossa ja Suomessa. Bosniassa ihmisten arvo ja omanarvontunne ei rakennu työn ja siinä pärjäämisen kautta. Samalla he haikailevat tehokkaan pohjoismaisen työkulttuurin perään, jonka tuottavuus eri luokkaa kuin Balkanilla. AIkanaan mietin, että omassa elämässä ja toiminnassa pitäisi löytää tapoja tuoda kaksi kulttuuria yhteen ja ottaa molempien hyviä puolia mukaan.
Hieman vakavammin puhuen olen saanut viime aikoina paljon palautetta, joka kertoo todella rajua kieltä siitä, miten yksi ihmiset voivat työelämän ongelmatilanteissa olla, kuinka sukupuolten välinen tasa-arvo on monelle koulutetulle naiselle irvokas fraasi jne. Toisinaan tuntuu, että ratkaisut edellyttäisivt osittaista "ajan hengen" muutosta tässä pinnallisella tavalla huippua korostavassa yhteiskunnassa.
Juhani Räsänen
23.12.2010Olen tutkinut voimaantumisen ilmiötä kymmenen vuotta ja kirjoittanut siitä pari kirjaa. Tutkimukseni
kohteena on ollut myös työelämän laatukysymykset. Tässä jotain esim. laatuun liittyen lyhyesti ja lopussa ehdotukset:
Voimaantumiskultturissa pyydetään anteeksi niiltä, joista tuntuu, että heitä on huonosti informoitu, ja selitetään heille asiat rauhassa.
Voimaantumiskulttuurissa ei annneta taloudellisten vuositulosten ohjata toimintaa, sillä tulosluvut ovat vain laskennallisia.
Voimaantumiskulttuurissa tarkkaillaan eettisiä ohjaavia periaatteita ja toimitaan heti, jos niitä rikotaan.
Voimaantumiskulttuurissa syytetään viestiä, ei viestijää tai vastaanottajaa, viestin huonosta perille menosta.
Voimaantumiskulttuurissa ei oleteta, että vanhemmat ihmiset/työntekijät olisivat liian piintyneitä tapoihinsa muuttuakseen.
Voimaantumiskulttuurissa ihmiset vakuutetaan siitä, että muutos merkitsee uusia mahdollisuuksia.
Voimaantumiskultturissa jos suoritukset jäävät vajaiksi tarkistetaan ensin tavoitteet kuinka ne on asetettu ja vasta sen jälkeen miten ne on mitattu.
Voimaantumiskulttuurissa jokainen antaa itselleen armoa, koska työ on elämää, jota tehdään itsen ja toisten hyvinvoinnin tuottamiseksi.
Voimaantumiskulttuuri on uuden sivistyksellisen ajattelun kehittämisen perusta, jolle rakennetaan voimaannuttavaa sivistyskulttuuria niin perheisiin, kouluihin, työpaikoille ja koko yhteiskuntaan.
Voimaantumisen kulttuurilla pyritään luomaan uusia kehitysmahdollisuuksia yksilöille, organisaatioille ja yhteiskunnalle. Se toimii kansallisen olemassaolon ja taloudellisen hyvinvoinnin takeena, mutta myös itseisarvona.
Voimaantumiskulttuuri toimii sosiaalisena voimana ja kansallisena eetoksena. Voimannuttavana arvona sivistystä on tavoiteltava, koska se on ehtona kaikelle edistykselle ja yhteiskunnalliselle valveutuneisuudelle.
Voimaannuttava sivistys on havahtuneisuutta. Voimaannuttava sivistys paljastaa kurjuuskulttuuria synnyttävät elitistiset tekijät. Voimaannuttavan sivistyksen ihmiskuvan aineksia ovat tuleminen ja oleminen, päämäärät, toiminta je kestävä kehitys. (vertaa 1800 luvulla suomalaisuusliike)
Keinoja yhteiskunnallisella tasolla:
· Suuri yhteiskunnallinen voimaantumisen vaikuttajafoorumi
· Uusi TUPO – miten- ihmisiä kohdellaan
· Kansallinen visio/hyvinvoinninarvoprosessi
· Voimaannuttava koulutuspolitiikka
· Voimaannuttava työllisyyspolitiikka
· Yhteisöllisen palkitsemisjärjestelmän luominen
· Konkreettisia voimaantumishankkeita paikalliselle tasolle
Voimaannuttamisen kansallinen viestintäohjelma koko mediakentään.
Leena Honkavaara
24.12.2010Yksi keskeisimmistä ongelmista suomalaisilla työpaikoilla on huono esimiestyö, mikä nousikin jo esille keskustelussa.
Esimiehiä nimitettäessä ei juurikaan mietitä eikä varmaan juurikaan testata sitä, millaisia nämä valitut - miehet tai naiset - ovat henkilöstön johtajina. Esimiehiksi valikoituu oman alansa parhaita tieto-taito-tulosjohtajia, joilla on ilmeisen harvoin käsitystä ihmisistä ja heidän inhimillisistä tarpeistaan työelämässä. Olen itse esim. ollut alaisena yhdelle esimiehelle, joka päätti minun kanssani käymänsä vaikean keskustelun näin: "MINÄ EN PUHU SINUN KANSSASI." Kun puhuin hänen esimiehensä, henkilöstöpäällikön, kanssa, henkilöstöpäällikkö sanoi, että esimiehestäni valittavat monet muutkin ja hänet tulisi laittaa erilliseen koulutukseen, jotta hän oppisi tulemaan toimeen henkilöstön kanssa. No, minä sitten jätin tämän työpaikan. Hieman myöhemmin huomasin, että ex-esimieheni oli nimitetty hyvään työpaikkaan ja jälleen johtajaksi, jälleen ison osaston esimieheksi. Voi niitä raukkoja työntekijöitä... Hän vaihtaa paikkaa kuin kameleontti, aina edeten yhä ylemmäs. Ilman taitoa johtaa ihmisiä.
Mielestäni esimiehiksi pääsevillä tulisi olla pakollinen esimiestyön henkilöstöjohtamiskurssi ja iso vaikea tentti, jossa he saisivat ratkottavakseen vaikeita työpaikan ihmisuhdekysymyksiä, ennen kuin he pääsevät esimiehiksi esim. julkisella sektorilla ja typaikoilla, joila on x määrä alaisia. Pienet yritykset ovat sitten asia erikseen, täysin willi kenttä.
Leena Honkavaara
25.12.2010Lisäisin vielä edelliseen: minulla on 13 vuoden aikana ollut 8 eri lähiesimiestä. Yhden tunsin niin lyhyen aikaa, etten voi arvioida hänen esimiestaitojaan. Muita 7:ää luonnehtisin näin:
2 kpl seksiaddikteja (miehiä; jatkuvaa seksiin viittaavaa puhetta naispuolisille alaisille)
1 kpl hyviä tyyppejä, joka osaa luoda hyvää työilmapiiriä, mutta on täysin kykenemätön käsittelemään negatiivisia asioita ja ihmisten välisiä konflikteja
2 kpl täysin tunnekylmiä tyyppejä. Toinen heistä oli sellainen, että myös työpaikalla olevat miehet pelkäsivät häntä (!).
1 kpl esimiestä, joka ei halunnut ottaa esimiehen asemaa vaikka oli ottanut paikan vastaan. Työpaikka toimi ryhmänä ilman esimiestä. Tilanne oli kaoottinen.
1 kpl kiva ja kunnollinen esimies, joka ei kuitenkaan oikeastaan ollut esimies, vaan työkaveri, jolle oli annettu minun suhteeni esimiehen rooli siksi lyhyeksi aikaa kun olin talossa.
Surullista mutta totta.
Pilvi Torsti
28.12.2010Täytyy tietenkin uskoa ja toivoa, että Leenan kokemukset käsittämättömän huonoja. Asiantuntijuus-töiden lisääntyessä esimiestyö tosiaan on muuttanut luonnettaan ja työelämä on ilmeisen "villiä" tässä mielessä. Paljon näitä johtajia, jotka siinä vähän puoli pakosta. Omassakin lähiympäristössä tämä ollut usein esillä.
Tänä syksynä olin eläkeyhtiön koulutuksessa ja siellä kerrottiin heidän keskijohdolle suuntaamasta esimieskoulutuksesta, jota aluksi vastustettiin, mutta joka tuotti parissa vuodessa kyselyn valossa selkeitä tuloksia mitä tulee työssä viihtymiseen jne. Voisikohan myös työterveyshuolto ottaa jotain roolia siinä, että ongelmalliset esimiehet tulisivat huomatuiksi ennen kuin koko työyhteisö uupuu?